П`ятниця, 10.05.2024, 05:30
Вітаю Вас Гість | RSS

Кам’янобрідський НВК

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Методична робота

Програма шашкового гуртка для шкільних і позашкільних навчальних закладів

   Навчально-тематичний план проведення третього року занять

 

п/п

 

 

Тема, розділи програми                      

         Зміст  роботи

      Кількість годин

Теорет.

заняття

 

Практ.

заняття

Всього

1

 

2

3

4

5

6

7

8

 

9

 

 

10

Фізична культура і спорт. Історія розвитку

 шашок.

Шашковий кодекс України.

Тактика

Стратегія

Ендшпіль

Дебют

Композиція

Спортивний режим,методи

 тренування,підготовка до змагань.

Спаринг – тренування,розв’язок конкурсних

 завдань,сеанс одночасної

гри  ,консультаційні партії.

 Класифікаційні турніри,інші змагання.

1  

 

1  

5    

4   

5    

15

1

1

 

  

 

  

 

 

  

 

10

4

5

 

2

 

 

8

 

 

8

  

1

 

1

15

 8

10

15  

3

1

 

8

  

  

8

 

   

 

   

                                        Всього                                33          37           70

 

 

                                  

Зміст  роботи

3  рік вивчення

Зміст навчального-методичного  матеріалу

Вимоги до навчальних досягнень

 

1.       Фізична культура і спорт. Історія розвитку шашок

С.Воронцов – перший чемпіон Росії. Видатні шашкові педагоги: С. Натов. /Київ/,Л.Рамм /Ленінград/,Б.Миротін /Москва/,З.Цірік /Харків/,Н.Хачатуров /Баку/

Гуртківець:                                                  називає видатних шашкових педагогів;

2.       Шашковий кодекс України

Міжнародний арбітр. К.Г.Балтажи – перший розробник шашкового кодексу України. Визначення моменту зробленого ходу. Користування турнірним годинником, контроль часу на обдумування ходів.

дотримується правил шашкового кодексу; вміє користуватися турнірним годинником; контролює час на годиннику на обдумування ходів;

3.       Тактика

Важливість розрахунку ходів у комбінаціях. Загальний вигляд позиції і пошук комбінації з різними варіантами гри . Значення підготовчого ходу для завершення комбінації. Використання нападу противника для проведення комбінації. Комбінації, які рятують від поразки. Оцінка позиції, яка виникає після проведеної комбінації. Комбінації у відповідь на проведену противником комбінацію П р а к т и ч н е  з а н я т т я. Тренування умінь знаходити і розраховувати комбінації. Розбір тематичних вправ і рішення комбінацій.

 

виконує розрахунок ходів у комбінаціях; використовує  напад противника для проведення комбінації; проводить комбінації, які врятовують позицію від поразки.

 

 

 

оцінюють позицію,яка виникає після проведеної  комбінації; проводять комбінацію у відповідь на проведену противником комбінацію; застосовують  на практиці комбінаційні ідеї;

4.       Стратегія

.Рішення стратегічних завдань на окремих стадіях шашкової партії: на початку гри /Дебют/,середині/Міттельшпіль/, і закінченні/Ендшпіль/. Перехід з одного етапу боротьби до іншого. Правильне розташування сил, використання слабких місць у позиції противника,захват опорних пунктів. Тактика - частина стратегії, яка допомагає здійснити загальний план гри. Здійснення стратегічних планів в партіях сильних шашкістів.

       П р а к т и ч н е  з а н я т т я. Розбір партій з умінням вибирати і здійснювати стратегічний план партії.

 

вирішують стратегічні завдання на окремих стадіях партії; виконують правильне розташування сил,використовують слабкі місця в позиції противника; захвачують опорні пункти; здійснюють стратегічні плани в партіях; практично розбирають партії з умінням вибрати і здійснити стратегічний план.

5.       Ендшпіль

Дамка і дві шашки проти дамки. Три дамки проти дамки і простої. Чотири дамки проти двох дамок. Дамка проти двох простих.

 П р а к т и ч н е  з а н я т т я. Засвоєння ендшпільних прийомів під час розгляду тематичних позицій.

 

 

практично засвоювати ендшпільні прийоми під час розгляду тематичних позицій;

6.        Дебют

«Міська партія» /ідея дебюту, класична система/. «Тичок», «Зворотній тичок» «Вилочка» -освновні ідеї дебютів, результат центральних  позицій.

ознайомитись з ідеями дебютів «Міська партія», «Тичок», «Зворотній тичок», «Вилочка»;

7.        Композиція

Важливість знань комбінаційних ідей і етюдних прийомів для практичної гри ,зв'язок закінчень і етюдів з партією. Теми запирань в практичній грі

здійснювати комбінаційні ідеї і етюдні прийоми в практичній грі; застосовувати теми запирань в практичній грі;

8.        Спортивний режим, методи тренувань, підготовка до змагань

Значення спортивного режиму. Фізична підготовка, участь у змаганнях. Теоретична підготовка до турнірів.

Характеризувати значення спортивного режиму,фізичної підготовки для участі в спортивних змаганнях;

9.        Спаринг – тренування, розв'язок конкурсних завдань, сеанси одночасної гри, консультаційні партії

Контрольні роботи. Проведення спаринг – тренувань на рівні змагань, підбір партнерів, а також актуальних тем для тренувань.

брати участь у контрольних заняттях, спаринг - тренуваннях;

10.       Класифікаційні турніри. Інші змагання

Участь у класифікаційних турнірах. Розвиток навиків в організації змагань, проведення самостійно окремих  турів і цілих турнірів найбільш здібними в суддівстві гуртківцями. Участь в різних змаганнях, затверджених спортивним календарем.  Розбір зіграних партій.

участь у різних турнірах з аналізом зіграних партій;

               

       

      

       Навчально-тематичний план проведення четвертого року занять

 

п/п

 

Тема,  розділи програми

      Зміст   роботи

        Кількість годин

Теоретичні заняття

Практ. заняття

Всього

1

 

2

3

4

5

6

7

8

 

 

9

 

Фізична культура і спорт. Історія

 розвитку шашок.

Шашковий кодекс України.

Тактика

Стратегія

Ендшпіль

Дебют

Композиція

Спаринг-тренування,розв’язок

конкурсних завдань,сеанси одночасної

 гри,консультаційні партії.

Класифікаційні турніри. Інші змагання                                                                                                

1

   

1

 6

4   

2   

10   

 

 

 

 

10

4

4

 

2

18

 

 

8

 

 

1

  

1

16 

8

 6

10   

2    

18

   

   

8

 

           Всього                                                      34           36              70

Зміст  роботи

4  рік вивчення           

Зміст навчального-методичного  матеріалу

Вимоги до навчальних досягнень

 

1.          Фізична культура і спорт

Масовий, народний характер розвитку спорту. Творчий успіх першого чемпіона В. Медкова. Видавництво шашкової літератури в області. І.Г.Науменко – видавець книг в Черкаській області. Гордість шашок - чемпіони: В.Соков, І.Куперман, В.Литвинович. В.Щоголев, З.Цірік, Ю.Арустамов-найсильніші гросмейстери. Розвиток шашок в області,майстри спорту Р.Котляр,І.Мовчан і їх вклад в розвиток шашок в Черкаській області.

ознайомитись  з масовим розвитком спорту в країні, видавництвом шашкової літератури в області,найсильнішими  шашкістами сучасності, розвитком шашкової гри в області;

2.         Шашковий кодекс України

Підготовлений до друку редакційною колегією: міжнародний арбітр Балтажи К.Г.,міжнародний арбітр Шовкопляс І.Ф., національні арбітри України Черненко М.О., Компанієць О.Л.

 Зміст розділів шашкового кодексу. Практичні заняття. Участь у суддівстві під час проведення змагань.

 

знати  правила гри в шашки, зміст розділів шашкового кодексу; брати участь у проведенні суддівства;

3.         Тактика

Краса шашкової комбінації, її  складність, глибина, оригінальність. Комбінаційна творчість  в партіях найсильніших майстрів минулого і сьогодення.

 П р а к т и ч н е   з а н я т т я. Розбір і розв'язання  тематичних вправ.

 

Розв’язувати шашкові комбінації; знати комбінаційну творчість найсильніших шашкістів; практично розбирати і розв’язувати комбінації.

4.         Стратегія

Ведення в партії атаки, виявлення передумов для її початку. Значення атаки в загальному стратегічному плані; захист при атаці,активність у захисті. Економія сил – важлива умова захисту і атаки. План гри  з розрахунком зв’язків комбінаційних і позиційних дій,завершення гри комбінацією. Здійснення стратегічних планів в партіях сильних шашкістів.

П р а к т и ч н е  з а н я т т я. Аналіз спеціально підібраних позицій і партій.

 

вміти  вести в партії атаку, виявляти передумови для її початку; дотримуватись економії сил; здійснювати стратегічні плани в проведених партіях; аналізувати свої партії і  спеціально підібрані позиції сильних шашкістів;

5.         Ендшпіль

Складні закінчення:дві дамки з простою проти дамки з простою;проведення шашки з поля с1,аналіз етюдів В.Сокова і Д. Калинського  .

П  р а к т и ч н е  з а н я т т я. Розбір і аналіз складних  закінчень.

 

навчитися розбирати складні закінчення,робити аналіз;

6.         Дебют

«Гра Бодянського» (характерні особливості гри на самообложення,найбільш  поширені системи розвитку). «Жертва Кукуєва» (особливості побудови  симетричного типу,основні схеми). «Косяк» (косякові побудови,симетрія,складність схем гри ,варіант Саргіна, «Косяк Хромого»).

ознайомитись  з дебютами  «Гра Бодянського», «Жертва Кукуєва», «Косяк»,визначити характерність  цих ігор;

7.         Композиція

Зв’язок композиції з практикою, значення практичних закінчень і етюдів для творчого росту юних любителів шашок.

П р а к т и ч н і   з а н я т т я. Розбір і аналіз яскравих прикладів, з різних тем.

 

виконувати  розбір і аналіз композицій,зв'язок їх  в практичній грі;

8.         Спаринг-тренування, розв'язок конкурсних завдань, сеанси одночасної гри, консультаційні партії

Проведення спаринг-тренувань на рівні відповідальних турнірних зустрічей,розгляд показових ігрових тем для тренувань і розв’язку конкурсних завдань. Творче спілкування гуртківців один з одним,обмін думками під час консультативних поєдинків. Контрольні роботи.

брати участь у спаринг – тренуваннях у різних змаганнях, спілкуватися з гуртківцями,обмінюватися думками,виконувати контрольні роботи;

9.         Класифікаційні турніри. Інші змагання

Участь у класифікаційних турнірах. Обов’язковий розбір зіграних партій. Самостійне суддівство змагань. Систематична участь в змаганнях,які передбачені спортивним календарем. Розбір зіграних партій.

брати участь у класифікаційних змаганнях з розбором партій; здійснювати суддівство змагань;

                    

                                 Прогнозовані результати.

  Роботу шашкового гуртка  можна розглядати в двох аспектах.

    Перший аспект – спортивний. З гуртківців можуть зрости розрядники, майстри спорту, які успішно виступатимуть у змаганнях на першість села, району, області, країни.

     Другий аспект – виховний. Заняття шашками  справляють чудодійний  вплив на всіх дітей – незалежно від того, стануть вони спортсменами високої кваліфікації чи ні.

   Під час першого року занять дітям прививається інтерес до занять шашками; вони оволодівають  елементарними основами гри, починають брати участь у турнірах. Теоретичний курс розрахований  на ознайомлення з найбільш використовуваними тактичними ідеями і прийомами. На заняттях потрібно обов’язково підкреслювати красу гри в шашки. На перших заняттях показати красиві комбінації, яскраві перемоги в практичних партіях. Перший рік навчання-одночасно період підготовчих занять з міжнародних шашок; учні отримують можливість ознайомитись з міжнародними шашками і зробити правильний вибір між 64-клітковою і 100-клітковою дошках.

   Для другого року навчання характерний подальший розвиток у гуртківців інтересу до занять російськими шашками. Особлива увага в цей період приділяється виробленню в дітей тактичного  сприймання і бачення дошки. Гуртківці також вивчають основні дані про дебюти, ендшпіль, стратегію і композиції, отримують поняття  про спортивний режим шашкіста і психологічну підготовку. Великий розділ програми відведений спаринг – тренуванням  (навчальні і навчально-тематичні ігри між гуртківцями). Ці тренувальні партії весь час повинні контролюватися  тренером. Під час другого року занять гуртківці  мають навики самостійної роботи, знають елементарні основи суддівства і організації шашкових турнірів. На кінець навчального року учні повинні виконати норматив третього  спортивного розряду з російських шашок.

   Під час третього року занять проходить значне розширення теоретичних знань юних шашкістів  з тактики і стратегії  всередині партії, накопичення дебютних знань, а також вивчення гри в складних ендшпілях.

   Учні знайомляться з спортивним режимом шашкіста, методами тренувань і підготовки до змагань. Велике значення в режимі занять цього періоду мають спаринг - тренування,турнірні поєдинки, а також практична діяльність гуртківців  організації змагань і суддівству . На кінець навчального року діти ,які займаються в гуртку, повинні виконати норму другого розряду.

   Для четвертого року навчання  особливо характерне удосконалення знань,засвоєння основних положень методики спортивних тренувань , вивчення окремих даних про психологію і вольову підготовку,формування  індивідуального підходу до шашок. Під час цього навчального періоду основний акцент падає на обробку дебютного репертуару і на тактичні особливості характерних позицій міттельшпіля. До кінця четвертого року занять учні повинні здати нормативи першого  розряду.

 

                                                                                                  

                                           Бібліографія

    1. Шашковий кодекс України за редакцією Міжнародного арбітра Балтажі К.Г.  -2008 .-70с.

    2.В.Я.Вігман. Радість творчості. –М.:Фізкультура і спорт,1986.-160с.

   3.Б.М.Блінтер., А.А.Косенко. Середина гри в російських шашках.      

    2004 .-131с.

   4.В.Пісоцький. Шашки – стратегія перемоги.-Черкаси.: 2006.-140с.

   5.А.В.Рокитницький. На допомогу любителям шашок.Мінськ.»Беларусь», 1966.-308с.

   6. Газета «Ладья». № 1-24 за 2012 рік.

   7.В.Б.Городецький. Книга про шашки:-М.:Дит.літ., 1980 .-239с.

   8.Ю.П.Барський. На ста клітинках. 1977.-98с.

 

Категорія: Методична робота | Додав: gor (30.12.2016)
Переглядів: 292 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук