Відділ освіти Лисянської райдержадміністрації
Лисянський районний методичний кабінет
Кам'янобрідський навчально-виховний комплекс
«Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів»
Вчитель фізичного виховання :
Багателя Дмитро Петрович
Програма
для загальноосвітніх та позашкільних
навчальних закладів
Шашковий гурток
Затверджено на засіданні методичної ради РМК протокол № від 16.01. 2013 р.
2013
Зміст
Пояснювальна записка …………………………………...3
Перший рік занять
Навчально- тематичний план проведення занять………….9
Зміст програми………………………………………………10
Другий рік занять
Навчально-тематичний план проведення занять……….…12
Зміст програми………………………………………………13
Третій рік занять
Навчально-тематичний план проведення занять……….....15.
Зміст програми………………………………………………16
Четвертий рік занять
Навчально-тематичний план проведення занять…………..18
Зміст програми……………………………………………….19
Прогнозовані результати ……………………………………21
Бібліографія…………………………………………………..22
Додатки……………………………………………………….23
Пояснювальна записка.
Програма призначена для гуртків з російських шашок в загальносвітніх і позашкільних навчальних закладах. Рекомендована для користування керівниками шашкових гуртків, розрахована на чотири роки і передбачає заняття по теорії з шашок, участь у турнірах, інструкторська і суддійська практика.
Курс містить основні правила і теорію шашкової гри. Для кращого сприйняття та засвоєння програми застосовуються логічні та розвиваючі ігри, шашковий комп’ютер.
В шашкових гуртках повинна проводитись постійна робота з правильної організації відпочинку дітей і виховання в них свідомості і активності. Керівник гуртка повинен мати спортивний розряд не нижний другого.
Гурток з російських шашок складається з чотирьох груп, які комплектуються з урахуванням віку і їх спортивної підготовки. Так в групу першого року навчання приймаються учні 8-10 років. Група другого року навчання складається з дітей 11-12 років. Група третього року навчання 13-14 років. В групу четвертого року навчання включають 15-16 –літніх шашкістів.
План вивчення окремої теми повинен виглядіти приблизно так: 1.Пояснення завдань даної теми.
2.Пояснення матеріалу.
3.Перевірка засвоєного матеріалу.
4.Практичні заняття,завдання для додаткового вивчення.
Шашки є не лише цікавим засобом культурного відпочинку і одним із видів спорту, але й особливим видом діяльності, що сприяє розвитку інтелектуальних і творчих здібностей особистості.
Для успішної роботи шашкового гуртка потрібна велика світла аудиторія з достатньою кількістю столів і стільців. Для гурка потрібно, як мінімум, 10 комплектів шашок з дошками; 5 стокліткових дощок; 10 турнірних годинників; демонстраційна дошка з комплектом шашок; шкаф для зберігання інвентаря і шашкової літератури. Гурток повинен бути забезпечений бланками для запису партій, бланками турнірних таблиць і протоколами
МЕТА ГУРТКА:
- розвивати інтерес до занять шашками, навчити правил гри, розширювати теоретичні знання в області тактики і стратегії, накопичення дебютних знань та вивчення гри в складних ендшпілях ;
- гуртківець після виконання програми повинен виконати нормативи 1 розряду:
- розвинути в учнів пам’ять, логічне та математичне мислення, просторове уявлення та їхню уяву на шашковому матеріалі;
- розвивати пам’ять, аналітичні здібності, логічне та математичне мислення;
- формувати позитивні риси особистості: волю, рішучість, винахідливість, зосередженість, дисциплінованість мислення, уяву, інтуїцію, працьовитість, цілеспрямованість, вміння концентрувати увагу;
- вчити бути самокритичним, ретельним, об’єктивним до себе і до інших;
- виховувати у них морально – вольові якості: сміливість,волю до перемоги,самовіддачу;
Навчально-тематичний план проведення першого року занять
№
п/п
|
Тема, розділи програми
Зміст роботи
|
Кількість годин
|
Теоретичні заняття
|
Практичні заняття
|
Всього
|
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
|
Фізична культура і спорт України
Історія розвитку шашок
Шашковий кодекс України
Початкові поняття про шашки
Тактика
Стратегія
Ендшпіль
Дебют
Композиція
Міжнародні шашки
Спаринг-тренування,конкурсні
завдання,сеанси одночасної гри
Класифікаційні турніри
|
1
1
1
3
6
3
3
1
5
|
3
9
2
2
14
16
|
1
1
1
6
15
2
5
3
1
5
14
16
|
Всього 24 46 70
Зміст програми
1 рік вивчення
Зміст навчального-методичного матеріалу
|
Вимоги до навчальних досягнень
|
1. Фізична культура і спорт України
|
Розвиток фізичної культури і спорту в Україні.Шашки - інтелектуальна гра. Шашки- масовий вид спорту.
|
Гуртківець: розповідає про розвиток фізичної культури і спорту в Україні;
розкриває гру в шашки як інтелектуальну гру і масовий вид спорту.
|
2. Історія розвитку шашок
|
Різні шашкові системи,культурне значення шашок. Розвиток шашкової гри в Україні. Книги про шашки.Чемпіони області,країни,світу.
|
ознайомлюється з різними шашковими системами, культурним значенням шашок; характеризує розвиток шашкової гри в Україні; ознайомлюється з книгами про шашки,чемпіонами області,країни, світу.
|
3. Шашковий кодекс України
|
Поняття про правила гри в російські і міжнародні шашки.Види змагань, правила їх проведення. Учасники змагань,їх права і обов’язки, правила поведінки спортсмена,спортивна етика,роль судді під час змагань.
|
ознайомлюється з правилами гри в російські і міжнародні шашки; вивчає
проведення видів змагань (турніри і матчі), права і обов’язки учасників змагань,правила поведінки спортсмена, його спортивну етику; значення судді під час змагань.
|
4. Початкові поняття про шашки
|
Правила гри, шашкова нотація. Основи шашкової теорії і її загальне поняття: що і як вивчає теорія, три стадії партії, взаємозв’язок теорії і практики, загальні правила рівноваги матеріальних сил,бажання до матеріальної переваги,поняття про шашкову позицію, позиційна перевага – важливий шлях до перемоги, сила дамки,значення розміну,поняття про опозицію, темпи, маневри,
П р а к т и ч н е з а н я т т я.Вправи на засвоєння правил гри в російські шашки, на оволодіння нотацією шашкової дошки. Розбір і рішення тематичних прикладів. Ігри з записом партії.
|
вивчає правила гри,шашкову нотацію; мати загальне поняття про шашкову теорію, три стадії партії (дебют, міттельшпіль, ендшпіль), взаємозв’язок теорії і практики; обгрунтовує загальні правила рівноваги матеріальних сил,бажання до матеріальної переваги; має поняття про шашкову позицію,позиційну перевагу -
важливий шлях до перемоги, силу дамки, значення розміну, опозиція, темп, маневри.
Практичне занятття. засвоює правила гри в російські шашки, нотацію шашкової дошки. розбирає і розв’язує тематичні приклади (правила взяття). Проводить ігри з записом проведених партій.
|
5. Тактика
|
Різні способи виграшу шашки.Різні тактичні прийоми і уміння ними користуватися в процесі гри .Прості комбінації,їх розв’язок. Розрахунок ходів у партії. Значення відсутності шашки в рівних позиціях, жертва шашки, «роздих», «любки». Красиві епізоди комбінаційної гри. Комбінаційні контрудари.
П р а к т и ч н і з а н я т т я. Вправи на різні способи виграшу шашок, знаходження за дошкою тактичних прийомів і комбінацій.
|
Вивчає різні способи виграшу шашки,різні тактичні прийоми і уміння ними користуватися в процесі гри; розв’язує прості комбінації,вміє робити розрахунок ходів у партії; враховує відсутність шашки в рівних позиціях, жертву шашки, «роздих», «любки»; розглядає епізоди комбінаційної гри, комбінаційні контрудари.
|
6. Стратегія
|
Значення центральних полів дошки.Сила і слабкість ценру, бортових шашок. Значення загального плану гри.П р а к т и ч н е з а н я т тя.Розбір,рішення характерних тематичних прикладів.
|
визначає значення центральних полів дошки (с5,f4),силу і слабкість ценру,бортових шашок; обгрунтовує значення загального плану гри. Практичне заняття. робить розбір характерних тематичних прикладів,сили і слабкості центру і бортових шашок.
|
7. Ендшпіль
|
Розрахунок ходів, значення дамки в порівнянні з простими шашками,правило опозиції – протистояння шашок. Три дамки проти однієї, трикутник Петрова.
П р а к т и ч н е з а н я т т я. Розбір спеціальних тематичних прикладів, розв'язання вправ.
|
вміє робити розрахунок ходів в оппозиції, визначає значення дамки в порівнянні з простими шашками. вміє ловити дамку трьома дамками не більше ніж за 15 ходів. Практичне заняття. Розв’язує спеціальні тематичні приклади на теми оппозиції, дамки проти простих,трикутника Петрова.
|
8. Дебют
|
Визначення дебюта, його основні завдання.Найбільш відомі дебютні пастки в «гра Петрова», «Отиграш».
П р а к т и ч н е з а н я т т я. Знаходження дебютних пасток і композицій, тематичних ігор з аналізом зіграних партій.
|
визначає дебют і його завдання. вміє розігрувати дебюти «гра Петрова» і «Отиграш», знає відомі пастки в цих дебютах. Практично знаходить дебютні пастки і робить аналіз партій.
|
9. Композиція
|
Закінчення, задачі і етюди.
Перегляд і поверхневий розбір нескладних, але ефективних красивих композицій.
|
ознайомлюється з закінченнями, задачами і етюдами, робить поверхневий розбір нескладних композицій.
|
10. Міжнародні шашки
|
Особливості правил гри на стоклітковій дошці.
П р а к т и ч н е з а н я т т я. Вправи по засвоєнню правил гри в міжнародні шашки.
|
Ознайомлюється з правилами гри в стокліткові шашки, засвоює на практиці правила гри.
|
11. Спаринг.тренування,конкурси по розв’язуванню,сеанси одночасної гри
|
Регулярність спаринг-тренувань, різновидність їх тематики, підбір партнерів. Тематика конкурсів по розв'язанню композицій і сеансів одночасної гри. Облік участі гуртківців у змаганнях. Розбір зіграних партій, перевірка виконання завдань.
|
регулярно проводить спаринг – тренування, урізноманітнює тематику. здійснює розбір зіграних партій
|
12. Класифікаційні турніри
|
Участь у змаганнях на першість гуртка, школи, села, району, мі Запис партій, їх розбір з керівником гуртка.
|
бере участь у різних змаганнях. наводить приклади запису партій і їх розбір.
|
|
|
|
Навчально-тематичний план проведення другого року занять
№
п/п
|
Тема, розділи програми
Зміст роботи
|
Кількість годин
|
Теорет.
заняття
|
Практ.заняття
|
Всього
|
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
|
Фізична культура і спорт в Україні
Історія розвитку шашок.
Українська шашкова школа.
Шашковий кодекс України.
Тактика
Стратегія
Ендшпіль
Дебют
Композиція
Споривний режим, психологічна підготовка.
Спаринг–тренування,розв’язок конкурсних завдань,сеанси одночасної гри,консультаційні партії.
Класифікаційні турніри,інші змагання
|
1
1
1
1
8
2
4
8
1
1
|
12
3
3
2
12
10
|
1
1
1
1
20
5
7
8
3
1
12
10
|
Всього 28 42 70
Зміст роботи
2 рік вивчення
Зміст навчального-методичного матеріалу
|
Вимоги до навчальних досягнень
|
1. Фізична культура і спорт в Україні
|
Масовість серед населення по розвитку фізичної культури і спорту. Шашки – масовий вид спорту.
|
Гуртківець: ознайомлюється з розвитком фізичної культури і спорту в Україні.розповідає про шашки , як масовий вид спорту.
|
2. Історія розвитку шашок
|
Видатні шашкісти кінця 19 століття: С.Воронцов, Ф.Каулен, брати А.Шошін і В.Шошін, П.Бодянський, Д.Саргін – їх творчий вклад в теорію російських шашок. Українські шашкісти І.Куперман, З.Цірік.
|
наводить приклади видатних шашкістів 19 ст. і українських шашкістів І.купермана і З.Ціріка і характеризує їх вклад в теорію російських шашок.
|
3. Шашковий кодекс України
|
Коротка історія розробки правил гри і змагань. Балтажі К.Г. – суддя національної категорії України, мішнарожний арбітр.
|
пояснює правила их шашкового кодексу України.
|
4. Тактика
|
Комбінації в партії, їх ідея і завдання, комбінаційний погляд на позицію. Відкриття дамочних полів, фінальні удари. Мотиви, ідеї і механізми комбінації. Жертви для отримання позиційної переваги.
П р а к т и ч н е з а н я т т я. Розбір тематичних вправ,знаходження рішень в комбінаційних прийомах.
|
проводить комбінації в практичних партіях, знаходить мотиви,ідеї і механізми комбінацій, проводить жертви для отримання позиційної переваги, розкриває розбір тематичних вправ, знаходить рішення в комбінаційних прийомах.
|
5. Стратегія
|
Поняття про атаку і захист.Оцінка можливостей під час гри для створення атаки, характер її ведення. План гри з урахуванням комбінаційних і позиційних дій, вибір моменту для проведення основного маневру. Зв’язок стратегії і тактики.
П р а к т и ч н е з а н я т т я. Вправи для оволодіння прийомами гри , ведення атаки і захисту,пошук рішення в заданих позиціях
|
розкриває поняття проо атаку і захист, дає оцінку можливостей під час гри для створення атаки, характеризує її ведення, проводить план гри з урахуванням комбінаційних і позиційних дій, вибирає момент для проведення освовного маневру, здійснює зв’язок стратегії і тактики; практично здійснює вправи для гри, ведення атаки і захисту;
|
6. Ендшпіль
|
Боротьба простих шашок: дві проти двох, дві проти трьох, три проти трьох. Боротьба дамок і простих: дамка проти простих ,які знаходяться на одному фланзі.
П р а к т и ч н е з а н я т т я. Аналіз спеціально підібраних закінчень, обробіток прийомів гри в ендшпілі.
|
практично здійснює аналіз боротьби простих шашок і дамок з простими шашками;
|
7. Дебют
|
Важливість вивчення початку партії. Коротка історія розвитку дебюту, сучасний стан дебютної теорії. Індивідуальний підхід до вибору дебютного репертуару, загальні завдання початку партії. Повторення початку партій «Гра Петрова», «Отыграш». Дебют «Кол», атакуючі можливості білих, тактика захисту чорних, характерні комбінаційні ідеї, класична система, варіант з розміном на g5, розмінний варіант, відмова білих від постановки «Кола».
|
Знає коротку історію розвитку сучасної дебютної історії; проводить індивідуальний підхід до вибору дебютного репертуару; закріплює знання з початку партій «гра Петрова», «Отиграш», «Кол»;
|
8. Композиція
|
Показ красивих комбінаційних кінцівок і етюдів, їх зв'язок з практичними партіями. Поняття про шашкові задачі, основні вимоги до завдань. Змагання зі складання композицій.
|
здійснює розв’язок комбінаційних закінчень і етюдів; ознайомлюється з шашковими задачами;бере участь у змаганні зі складання композицій;
|
9. Спортивний режим, психологічна підготовка
|
Гігієнічні знання і навики. Загальний режим дня. Заняття фізичними вправами.Режим харчування. Психологія шашкової гри.
|
Дотримується режиму дня, режиму харчування,виконує фізичні вправи; знає психологію шашкової гри;
|
10. Спаринг-тренування, конкурси розв'язування завдань, сеанси одночасної гри, консультативні партіі
|
Послідовний перехід від теоретичних занять до спаринг-тренувань, поєднання іх проведення різних конкурсних рішень, тематичні сеанси одночасної гри .Контрольні роботи.
|
бере участь у спаринг -тренуваннях,розв’язуванні завдань,сеансах одночасної гри,консультативних партіях;
|
11. Класифікаційні турніри. Інші змагання
|
Участь на першість гуртка, школи, села, міста, району і т.п.Розбір зіграних партій.
|
бере участь у спортивних змаганнях школи, села, проводить розбір зіграних партій.
|
|
|
|
|
|