Навчально-тематичний план проведення третього року занять
№
п/п
|
Тема, розділи програми
Зміст роботи
|
Кількість годин
|
Теорет.
заняття
|
Практ.
заняття
|
Всього
|
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
|
Фізична культура і спорт. Історія розвитку
шашок.
Шашковий кодекс України.
Тактика
Стратегія
Ендшпіль
Дебют
Композиція
Спортивний режим,методи
тренування,підготовка до змагань.
Спаринг – тренування,розв’язок конкурсних
завдань,сеанс одночасної
гри ,консультаційні партії.
Класифікаційні турніри,інші змагання.
|
1
1
5
4
5
15
1
1
|
10
4
5
2
8
8
|
1
1
15
8
10
15
3
1
8
8
|
Всього 33 37 70
Зміст роботи
3 рік вивчення
Зміст навчального-методичного матеріалу
|
Вимоги до навчальних досягнень
|
1. Фізична культура і спорт. Історія розвитку шашок
|
С.Воронцов – перший чемпіон Росії. Видатні шашкові педагоги: С. Натов. /Київ/,Л.Рамм /Ленінград/,Б.Миротін /Москва/,З.Цірік /Харків/,Н.Хачатуров /Баку/
|
Гуртківець: називає видатних шашкових педагогів;
|
2. Шашковий кодекс України
|
Міжнародний арбітр. К.Г.Балтажи – перший розробник шашкового кодексу України. Визначення моменту зробленого ходу. Користування турнірним годинником, контроль часу на обдумування ходів.
|
дотримується правил шашкового кодексу; вміє користуватися турнірним годинником; контролює час на годиннику на обдумування ходів;
|
3. Тактика
|
Важливість розрахунку ходів у комбінаціях. Загальний вигляд позиції і пошук комбінації з різними варіантами гри . Значення підготовчого ходу для завершення комбінації. Використання нападу противника для проведення комбінації. Комбінації, які рятують від поразки. Оцінка позиції, яка виникає після проведеної комбінації. Комбінації у відповідь на проведену противником комбінацію П р а к т и ч н е з а н я т т я. Тренування умінь знаходити і розраховувати комбінації. Розбір тематичних вправ і рішення комбінацій.
|
виконує розрахунок ходів у комбінаціях; використовує напад противника для проведення комбінації; проводить комбінації, які врятовують позицію від поразки.
оцінюють позицію,яка виникає після проведеної комбінації; проводять комбінацію у відповідь на проведену противником комбінацію; застосовують на практиці комбінаційні ідеї;
|
4. Стратегія
|
.Рішення стратегічних завдань на окремих стадіях шашкової партії: на початку гри /Дебют/,середині/Міттельшпіль/, і закінченні/Ендшпіль/. Перехід з одного етапу боротьби до іншого. Правильне розташування сил, використання слабких місць у позиції противника,захват опорних пунктів. Тактика - частина стратегії, яка допомагає здійснити загальний план гри. Здійснення стратегічних планів в партіях сильних шашкістів.
П р а к т и ч н е з а н я т т я. Розбір партій з умінням вибирати і здійснювати стратегічний план партії.
|
вирішують стратегічні завдання на окремих стадіях партії; виконують правильне розташування сил,використовують слабкі місця в позиції противника; захвачують опорні пункти; здійснюють стратегічні плани в партіях; практично розбирають партії з умінням вибрати і здійснити стратегічний план.
|
5. Ендшпіль
|
Дамка і дві шашки проти дамки. Три дамки проти дамки і простої. Чотири дамки проти двох дамок. Дамка проти двох простих.
П р а к т и ч н е з а н я т т я. Засвоєння ендшпільних прийомів під час розгляду тематичних позицій.
|
практично засвоювати ендшпільні прийоми під час розгляду тематичних позицій;
|
6. Дебют
|
«Міська партія» /ідея дебюту, класична система/. «Тичок», «Зворотній тичок» «Вилочка» -освновні ідеї дебютів, результат центральних позицій.
|
ознайомитись з ідеями дебютів «Міська партія», «Тичок», «Зворотній тичок», «Вилочка»;
|
7. Композиція
|
Важливість знань комбінаційних ідей і етюдних прийомів для практичної гри ,зв'язок закінчень і етюдів з партією. Теми запирань в практичній грі
|
здійснювати комбінаційні ідеї і етюдні прийоми в практичній грі; застосовувати теми запирань в практичній грі;
|
8. Спортивний режим, методи тренувань, підготовка до змагань
|
Значення спортивного режиму. Фізична підготовка, участь у змаганнях. Теоретична підготовка до турнірів.
|
Характеризувати значення спортивного режиму,фізичної підготовки для участі в спортивних змаганнях;
|
9. Спаринг – тренування, розв'язок конкурсних завдань, сеанси одночасної гри, консультаційні партії
|
Контрольні роботи. Проведення спаринг – тренувань на рівні змагань, підбір партнерів, а також актуальних тем для тренувань.
|
брати участь у контрольних заняттях, спаринг - тренуваннях;
|
10. Класифікаційні турніри. Інші змагання
|
Участь у класифікаційних турнірах. Розвиток навиків в організації змагань, проведення самостійно окремих турів і цілих турнірів найбільш здібними в суддівстві гуртківцями. Участь в різних змаганнях, затверджених спортивним календарем. Розбір зіграних партій.
|
участь у різних турнірах з аналізом зіграних партій;
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Навчально-тематичний план проведення четвертого року занять
№
п/п
|
Тема, розділи програми
Зміст роботи
|
Кількість годин
|
Теоретичні заняття
|
Практ. заняття
|
Всього
|
1
2
3
4
5
6
7
8
9
|
Фізична культура і спорт. Історія
розвитку шашок.
Шашковий кодекс України.
Тактика
Стратегія
Ендшпіль
Дебют
Композиція
Спаринг-тренування,розв’язок
конкурсних завдань,сеанси одночасної
гри,консультаційні партії.
Класифікаційні турніри. Інші змагання
|
1
1
6
4
2
10
|
10
4
4
2
18
8
|
1
1
16
8
6
10
2
18
8
|
Всього 34 36 70
Зміст роботи
4 рік вивчення
Зміст навчального-методичного матеріалу
|
Вимоги до навчальних досягнень
|
1. Фізична культура і спорт
|
Масовий, народний характер розвитку спорту. Творчий успіх першого чемпіона В. Медкова. Видавництво шашкової літератури в області. І.Г.Науменко – видавець книг в Черкаській області. Гордість шашок - чемпіони: В.Соков, І.Куперман, В.Литвинович. В.Щоголев, З.Цірік, Ю.Арустамов-найсильніші гросмейстери. Розвиток шашок в області,майстри спорту Р.Котляр,І.Мовчан і їх вклад в розвиток шашок в Черкаській області.
|
ознайомитись з масовим розвитком спорту в країні, видавництвом шашкової літератури в області,найсильнішими шашкістами сучасності, розвитком шашкової гри в області;
|
2. Шашковий кодекс України
|
Підготовлений до друку редакційною колегією: міжнародний арбітр Балтажи К.Г.,міжнародний арбітр Шовкопляс І.Ф., національні арбітри України Черненко М.О., Компанієць О.Л.
Зміст розділів шашкового кодексу. Практичні заняття. Участь у суддівстві під час проведення змагань.
|
знати правила гри в шашки, зміст розділів шашкового кодексу; брати участь у проведенні суддівства;
|
3. Тактика
|
Краса шашкової комбінації, її складність, глибина, оригінальність. Комбінаційна творчість в партіях найсильніших майстрів минулого і сьогодення.
П р а к т и ч н е з а н я т т я. Розбір і розв'язання тематичних вправ.
|
Розв’язувати шашкові комбінації; знати комбінаційну творчість найсильніших шашкістів; практично розбирати і розв’язувати комбінації.
|
4. Стратегія
|
Ведення в партії атаки, виявлення передумов для її початку. Значення атаки в загальному стратегічному плані; захист при атаці,активність у захисті. Економія сил – важлива умова захисту і атаки. План гри з розрахунком зв’язків комбінаційних і позиційних дій,завершення гри комбінацією. Здійснення стратегічних планів в партіях сильних шашкістів.
П р а к т и ч н е з а н я т т я. Аналіз спеціально підібраних позицій і партій.
|
вміти вести в партії атаку, виявляти передумови для її початку; дотримуватись економії сил; здійснювати стратегічні плани в проведених партіях; аналізувати свої партії і спеціально підібрані позиції сильних шашкістів;
|
5. Ендшпіль
|
Складні закінчення:дві дамки з простою проти дамки з простою;проведення шашки з поля с1,аналіз етюдів В.Сокова і Д. Калинського .
П р а к т и ч н е з а н я т т я. Розбір і аналіз складних закінчень.
|
навчитися розбирати складні закінчення,робити аналіз;
|
6. Дебют
|
«Гра Бодянського» (характерні особливості гри на самообложення,найбільш поширені системи розвитку). «Жертва Кукуєва» (особливості побудови симетричного типу,основні схеми). «Косяк» (косякові побудови,симетрія,складність схем гри ,варіант Саргіна, «Косяк Хромого»).
|
ознайомитись з дебютами «Гра Бодянського», «Жертва Кукуєва», «Косяк»,визначити характерність цих ігор;
|
7. Композиція
|
Зв’язок композиції з практикою, значення практичних закінчень і етюдів для творчого росту юних любителів шашок.
П р а к т и ч н і з а н я т т я. Розбір і аналіз яскравих прикладів, з різних тем.
|
виконувати розбір і аналіз композицій,зв'язок їх в практичній грі;
|
8. Спаринг-тренування, розв'язок конкурсних завдань, сеанси одночасної гри, консультаційні партії
|
Проведення спаринг-тренувань на рівні відповідальних турнірних зустрічей,розгляд показових ігрових тем для тренувань і розв’язку конкурсних завдань. Творче спілкування гуртківців один з одним,обмін думками під час консультативних поєдинків. Контрольні роботи.
|
брати участь у спаринг – тренуваннях у різних змаганнях, спілкуватися з гуртківцями,обмінюватися думками,виконувати контрольні роботи;
|
9. Класифікаційні турніри. Інші змагання
|
Участь у класифікаційних турнірах. Обов’язковий розбір зіграних партій. Самостійне суддівство змагань. Систематична участь в змаганнях,які передбачені спортивним календарем. Розбір зіграних партій.
|
брати участь у класифікаційних змаганнях з розбором партій; здійснювати суддівство змагань;
|
Прогнозовані результати.
Роботу шашкового гуртка можна розглядати в двох аспектах.
Перший аспект – спортивний. З гуртківців можуть зрости розрядники, майстри спорту, які успішно виступатимуть у змаганнях на першість села, району, області, країни.
Другий аспект – виховний. Заняття шашками справляють чудодійний вплив на всіх дітей – незалежно від того, стануть вони спортсменами високої кваліфікації чи ні.
Під час першого року занять дітям прививається інтерес до занять шашками; вони оволодівають елементарними основами гри, починають брати участь у турнірах. Теоретичний курс розрахований на ознайомлення з найбільш використовуваними тактичними ідеями і прийомами. На заняттях потрібно обов’язково підкреслювати красу гри в шашки. На перших заняттях показати красиві комбінації, яскраві перемоги в практичних партіях. Перший рік навчання-одночасно період підготовчих занять з міжнародних шашок; учні отримують можливість ознайомитись з міжнародними шашками і зробити правильний вибір між 64-клітковою і 100-клітковою дошках.
Для другого року навчання характерний подальший розвиток у гуртківців інтересу до занять російськими шашками. Особлива увага в цей період приділяється виробленню в дітей тактичного сприймання і бачення дошки. Гуртківці також вивчають основні дані про дебюти, ендшпіль, стратегію і композиції, отримують поняття про спортивний режим шашкіста і психологічну підготовку. Великий розділ програми відведений спаринг – тренуванням (навчальні і навчально-тематичні ігри між гуртківцями). Ці тренувальні партії весь час повинні контролюватися тренером. Під час другого року занять гуртківці мають навики самостійної роботи, знають елементарні основи суддівства і організації шашкових турнірів. На кінець навчального року учні повинні виконати норматив третього спортивного розряду з російських шашок.
Під час третього року занять проходить значне розширення теоретичних знань юних шашкістів з тактики і стратегії всередині партії, накопичення дебютних знань, а також вивчення гри в складних ендшпілях.
Учні знайомляться з спортивним режимом шашкіста, методами тренувань і підготовки до змагань. Велике значення в режимі занять цього періоду мають спаринг - тренування,турнірні поєдинки, а також практична діяльність гуртківців організації змагань і суддівству . На кінець навчального року діти ,які займаються в гуртку, повинні виконати норму другого розряду.
Для четвертого року навчання особливо характерне удосконалення знань,засвоєння основних положень методики спортивних тренувань , вивчення окремих даних про психологію і вольову підготовку,формування індивідуального підходу до шашок. Під час цього навчального періоду основний акцент падає на обробку дебютного репертуару і на тактичні особливості характерних позицій міттельшпіля. До кінця четвертого року занять учні повинні здати нормативи першого розряду.
Бібліографія
1. Шашковий кодекс України за редакцією Міжнародного арбітра Балтажі К.Г. -2008 .-70с.
2.В.Я.Вігман. Радість творчості. –М.:Фізкультура і спорт,1986.-160с.
3.Б.М.Блінтер., А.А.Косенко. Середина гри в російських шашках.
2004 .-131с.
4.В.Пісоцький. Шашки – стратегія перемоги.-Черкаси.: 2006.-140с.
5.А.В.Рокитницький. На допомогу любителям шашок.Мінськ.»Беларусь», 1966.-308с.
6. Газета «Ладья». № 1-24 за 2012 рік.
7.В.Б.Городецький. Книга про шашки:-М.:Дит.літ., 1980 .-239с.
8.Ю.П.Барський. На ста клітинках. 1977.-98с.
|